I anledningen af, at Danmark for første gang indfører produktionsrabat, mødtes minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin mandag med Lejres borgmester Tina Mandrup for at tale om, hvad en produktionsrabatordning kan få af betydning for at tiltrække flere turister til området.
Minister og borgmester mødtes i Sagnlandet
Film og tv-serier, der optages i Danmark, skal fremover have mulighed for at få en såkaldt produktionsrabat.
Del denne artikel
Tekst af Conny Probst.
LEJRE: Danmark har i flere år skrabet bunden i den europæiske konkurrence om at tiltrække film og tv-produktioner.
En undersøgelse fra 2017 foretaget for det Svenske Filminstitut viser, at internationale producenter ser Danmark som et af de mindst attraktive lande at producere i.
Men nu skal den udvikling vendes på hovedet. For regeringen har besluttet at indføre en såkaldt produktionsrabatordning, som skal gøre Danmark til europæisk kraftcenter for film og tv-produktion.
Konkret vil en produktion, der er optaget i Danmark, kunne få refunderet nogle af udgifterne, som produktionen har haft.
Produktionsrabatter findes allerede i alle andre EU-lande bortset fra Luxembourg.
Der er afsat 125 millioner kroner årligt fra 2026 til produktionsrabatordningen.
Sagnlandet Lejre
Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin har mandag været på besøg i Sagnlandet Lejre.
Står det til ham, så skal den næste store vikingefilm eller serie optages i Lejre.
– I dag bliver vi simpelthen overhalet indenom af andre lande blandt andet på grund af produktionsrabatter.
– Og det er en skam. For vi går både glip af indtægter og mulige arbejdspladser, men også af muligheden for at vise hele Danmark, vores smukke natur og vores pulserende byer frem, siger han.
Allerede i dag kommer der udenlandske turister til Danmark, der har søgt inspiration i film og tv-serier. Morten Dahlin tror på, at der er mange flere af den slags turister at hente.
– I dag har jeg besøgt Sagnlandet Lejre. Det er et godt eksempel på et sted, der virkelig kan mærke, at nye slags turister har fået øjnene op for stedet.
– Red Bull har lagt vejen forbi for at skyde en reklamefilm, hvor en Formel 1-bil kørte igennem sagnlandets smukke omgivelser.
– Computerspillet Assassins Creed brugte Kongehallen til lancering af deres nye spil Valhalla.
– Tv-serien Vikings har fået flere til at lægge vejen forbi, og så har de oplevet en stigning af franske gæster, efter at Tour de France kørte igennem Lejre, fortæller ministeren.
– Det viser med al tydelighed, at når et sted kommer op på det hele store lærred eller ud i stuerne rundt omkring i verden, så kan det mærkes i besøgstallene.
– Sådan noget skal vi have meget mere af, lyder det fra Morten Dahlin.