Musikskab på 3. årgang giver børnene en unik mulighed for at opleve, hvordan man kan gå fra larm til lyd – en transformation, der ikke kun handler om musik, men også om at opdage og udvikle deres individuelle kreative potentiale. 

Fra larm til lyd: Musikskab i Lejre

I foråret 2024 var alle 3. klasser i Lejre Kommune atter engang en del af kulturforløbet; Musikskab, som er ét ud af mange kulturforløb på skoler og i dagtilbud under kulturindsatsen “Dronten” i Lejre Kommune, der har eksisteret siden 2018 og som atter engang nu er i fuld gang på alle årgange i dagtilbud og skoler i Lejre. 

Del denne artikel

LEJRE: Lejre Kommunes kulturindsats “Dronten” bredte i 2021 indsatsen ud til Børnenes Kulturregion, KUMULT!, der nu favner kommunerne Sorø, Ringsted, Kalundborg, Odsherred og Slagelse. Det overordnede mål med KUMULT! er at styrke børns kreativitet gennem kunstneriske processer, der går ud på at eksperimentere, fejle og lege samtidig med at man lærer kundskaber og afprøver alle slags kunstneriske udtryk, hvilket er basis for at skabe barnets egen kreativitet og innovationskraft.  

Et eksempel på disse kunstneriske processer blev tydeligt, da en 3. klasse fra Hvalsø Skole en formiddag i juni havde deres afsluttende workshop i Musikskab med underviser Anders Bo Eriksen fra Lejre Musikskole. 

“Musikskab handler om at hjælpe børnene med at forstå musikkens flyvske natur”, siger musikunderviser fra Lejre Musikskole Anders Bo Eriksen. “Det er et forløb, der lægger vægt på at udvikle børnenes forhold til timing, følelser i musikken, og vigtigheden af samarbejde”.  

Denne workshop var kulminationen på et forløb, hvor eleverne tidligere havde arbejdet med at skabe små kompositioner og øvet sig i at lytte – både til musikken og til hinanden. Da børnene trådte ind i kultursalen i Hvalsø Kulturhus, ventede dem en farverig scene af instrumenter spredt ud over gulvet. Det tog ikke længe, før rummet genlød af et kakofonisk larmende støjtapet, skabt af de ivrige børnehænder, der ikke kunne holde sig fra de mange instrumenter. 

 
Gennem eksperimenter og kreativ vejledning blev larmen i Hvalsøs kultursal langsomt forvandlet til et mere organiseret, morsomt samspil, som bar en samlet fortælling. Børnene skabte sammen en lydkulisse, der blev brugt som underlægningsmusik til en tegnefilm, som blev vist på en storskærm i rummet. De af børnene der i forvejen kunne spille på et instrument, havde i øvrigt fået mulighed for at medbringe deres instrument til formålet. 

Musikskab på 3. årgang giver børnene en unik mulighed for at opleve, hvordan man kan gå fra larm til lyd – en transformation, der ikke kun handler om musik, men også om at opdage og udvikle deres individuelle kreative potentiale. 
 
I skoleåret 2024-25 gentages Musikskab på 3. årgang i Lejre Kommune, og igen er dette forløb blot ét af de 13 forskellige kulturtilbud, der er tilgængelige for børn i hele Lejre Kommune i dette skoleår. Hvert år deltager børn fra 0 år – 9. klasse i Drontens kunst- og kulturforløb med en professionel kunstner, hvor alle årgange møder forskellige kunstretninger hvert år. 

Andre årgange kan glæde sig til andre kunstretninger i løbet af året med eksempelvis danseforløb med dansere, drama med skuespillere, litteraturforløb med forfattere, billedkunst med kunstnere, arkitektur med arkitekter m.m., som man alt sammen kan læse mere om på www.kumult.dk.  


Del denne artikel

Disse artikler kunne også være interessante for dig