Kvalitet, glæde og fleksibilitet er nøgleordene bag delikatesseafdelingen i Meny Kirke Hyllinge fortæller Slagtermester Betina Lauritsen, her frankeret af Delikatesseassistent Marianne Hansen
Vi har byens bedste frikadeller
Delikatesseafdelingen hos MENY har håndmadder, sandwich, og middagsretter i montrerne og lune ting i varmeskabet hver dag. Op til weekenden er der endnu flere fristelser.
Tekst af Conny Probst. Foto Klaus W. Rasmussen
KIRKE HYLLINGE: – Det er en fantastisk god rullepølse, I har, siger en herre til delikatesseassistent Marianne Hansen, da hun rækker ham æsken med luksussmørrebrød. Og Marianne Hansen ”kvitterer” med at spørge til, hvordan han går og har det.
Det er torsdag formiddag hos MENY i Kirke Hyllinge, og det er dagen, hvor den ene delikatesse-montre bugner af ny smurt luksussmørrebrød. Det samme gør den fredag.
Fredag og lørdag er der betjent disk med kvalitstsbøffer fra finske Freygaard, hvis bøfkød tre gange i træk er blevet kåret som verdens bedste. Fredag og lørdag er der også forskellige kartoffel-variationer i montren.
Mange henter frokosten hos delikatesseafdelingen, og senere på dagen er det middagsretterne, der er populære.
– Vi har byens bedste frikadeller. På ugebasis sælger vi mellem 200 og 300 bakker med to i hver, fortæller slagtermester Betina Lauritsen.
– Vi har mellem fem og seks forskellige middagsretter hver dag. Svensk pølseret, frikadeller, schnitzler, boller i karry osv. , fortæller Marianne Hansen, der er i gang med at lave svensk pølseret. Når den er færdig, skal den køles ned, før den bliver pakket og er klar til salg.
Mad ud af huset
MENY har mad ud af huset til både hverdag og fest. Smørrebrød, brunch, buffet, festmenuer, tapas-platter og menuer med to eller tre retter.
Man kan sågar bestille en Valentines-menu med røget laks med rygeost, okseroast med kryddersmør og kartoffeltårn og chokolademousse til dessert.
– Man kan selv bygge på menyerne og eksempelvis skifte flødekartoflerne ud med en anden slags kartofler, siger Betina Lauritsen.
– Ja, vi er meget fleksible her, supplerer Marianne Hansen.
Og kunderne har stor tiltro til delikatesseafdelingens formåen. Det kan man blandt andet se på en bestillingsseddel, der hænger på væggen: Her har en kunde bestilt tre-retters menuer og bedt om, at delikatessen vælger, hvilke tre retter, de vil overraske med.